Aktuality

Protiepidemická opatření ve firmách a dodržování BOZP mohou snížit riziko nákazy

10. září 2020
Byznys HR a personalistika Koronavirus

V současné době po celém světě rezonuje téma „koronavirus“. Vzhledem k velmi přísným pravidlům hrozí často uzavření celé firmy i na několik týdnů, a tak je často nutné nastavit funkční pravidla. Bohužel státní správa i zahraniční úřady podnikatelům situaci značně komplikují častými změnami pravidel a požadavků a také často řadou nejednoznačných prohlášení. Členská firma Jhk Bc. Michal Mražik, která se zabývá poskytováním služeb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, proto připravila několik základních pravidel, která lze zavést a dodržovat a riziko tak snížit na minimum. Byť při současném stavu nelze riziko úplně odstranit.

Základní pravidla pro snížení rizika šíření nákazy

  • Základní hygiena – je třeba lidem připomínat i základní hygienická pravidla, která lidé stále častěji ignorují. Sem patří nejen mytí rukou po návštěvě toalety a před jídlem, ale také kýchání do látky (nikoliv do ruky) a třeba i povinnost v případě nemoci zůstat doma a nechodit do práce (tedy nešířit nemoc mezi kolegy). Sem patří i jednoduché pravidlo – nejezdím tam, kde to je zakázané nebo kde zrovna probíhá epidemie, pokud se na danou nemoc nelze očkovat.

 

  • Firemní pravidla – zde si každá firma může nastavit, co potřebuje, ale vždy v souladu s pravidly danými státem. Důležité je při nastavení myslet na čtyři oblasti:
    • vnitřní pravidla (pro vlastní zaměstnance uvnitř firmy v pracovní době a během přestávek), ta by měla obsahovat hygienická pravidla, desinfekční pravidla, pravidla pro přestávky, pravidla pro nemocné pracovníky, atd.
    • pravidla pro návštěvy – co vše musí dodržet návštěva. Obvykle nejbezpečnější bude pravidlo v podstatě stejné jako pro vlastní zaměstnance. Navíc to nebude přinášet protesty zaměstnanců – proč oni nemusí a já ano? A také je důležité nezapomenout na správné informování návštěv.
    • pravidla pro kontakt – pravidla pro zaměstnance na pracovních cestách, jak se chovat a co dodržovat. Sem patří i pravidla pro hledání informací o cíli cesty před výjezdem a to včetně místních pravidel.
    • pravidla pro prostory – zejména pravidla odstupů, desinfekce prostor, úklidu a zabránění přenosu nákazy mezi pracovišti.

 

  • Aktualizace – vždy myslete na to, aby pravidla ve firmě byla aktuální. Nastavte proces sledování požadavků ministerstva zdravotnictví, hygienické stanice ale třeba i zahraničních úřadů, pokud pracujete v mezinárodním prostředí nebo vysíláte zaměstnance do zahraničí. Situace se mění velmi rychle, ale aktualizace pro danou lokalitu by měla být provedena vždy těsně před odjezdem.

 

  • Omezení kontaktu – toto je nejtěžší část. Všichni víme, že úplně bez kontaktu se svět neobejde. Ale přesto lze kontakt minimalizovat. Ať už úpravou provozovny, nebo změnou stylu pracovních schůzek. Řada věcí lze vyřešit na dálku, v dnešní době se již dělají dokonce i dálkové audity a pokud Vás může auditor zkontrolovat na dálku online, pak lze stejným způsobem. Navíc u zahraničních cest hrozí nemožnost návratu nebo karanténa v cíli cesty. Takový pobyt pak v případě pracovní cesty musí plně uhradit zaměstnavatel včetně všech zákonných nároků jako jsou diety.

 

  • Zákonná omezení všech pravidel – zde jen krátké připomenutí, že nejen zákonné požadavky na proti Covidová pravidla jsou limitující. Jsou zde i jiné zákonné požadavky. Tedy začněme tím, že co je psáno, to je dáno. Tedy všechna pravidla musí být sepsaná a podepsaná zodpovědnou osobou. Zároveň platí jen ta pravidla, se kterými jsou zaměstnanci řádně a prokazatelně seznámeni – tedy školení s podpisem je nutnost. A naposled platí též, že každé pravidlo smí vstoupit v platnost až 15 dní po seznámení zaměstnanců – tedy vzhledem k aktuální virové situaci není moc prostoru čekat se sepsáním pravidel.

Nezapomínejte na BOZP

Také je potřeba nezapomínat na BOZP – zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečné a zdravotně nezávadné pracoviště a zároveň zaměstnanec nesmí být nucen pracovat v nebezpečném prostředí, takovou práci může odmítnout – a to se týká i služebních cest. Není tak například bez jasných pravidel možné vyslat zaměstnance do firmy, ve které se prokázala nákaza, nebo do země, která je v našem aktuálním semaforovém systému oranžová nebo červená. Stejně tak vyslání zaměstnance do země, kde by musel strávit 14 dní v karanténě, je velmi obtížné a zároveň neetické ve vztahu k zaměstnancům a jejich soukromému životu.

A jako poslední poznámka, prosím nezapomínejme, že stejná pravidla by měla platit pro každou epidemii, bez ohledu na jméno dané nemoci. A zejména pravidla v bodě 1 by měla platit obecně vždy a všude.

Kontakt:
Bc. Michal Mražik
+420702957336
mioc@centrum.cz


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

29. říjen 2020
Byznys Koronavirus

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varuje před podvodnými e-maily vydávající se za výsledky testů na COVID-19

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost ČR (NÚKIB) na svých webových stránkách zveřejnil upozornění na hrozbu podvodných e-mailů s tématem výsledků testů na onemocnění covid-19. Neznámí...

Přečíst celý článek
29. říjen 2020
Koronavirus

Vláda schválila rozšíření programu COVID nájemné i pro další obory

Pokračování programu COVID nájemné se rozšířilo o další odvětví. Žádat o dotaci na komerční nájem budou moci i prodejci nábytku, koberců, sázkové kanceláře nebo někteří prodejci v tržnicích. Návrh na ...

Přečíst celý článek
27. říjen 2020
HR a personalistika Koronavirus

U prodloužení programu Antivirus B vláda nezohlednila problémy s jeho aplikací v praxi

Hospodářská komora oceňuje, že se vláda rozhodla do konce letošního roku prodloužit program Antivirus B, prostřednictvím kterého je zaměstnavatelům poskytován příspěvek ve výši 60 % z vyplacené náhrad...

Přečíst celý článek