#jihoceskepodnikani
Menu

Aktuality

Pandemie koronaviru urychluje digitalizaci a využívání inovací. Pomáhají zvládat nestandardní a krizové situace

14. květen 2020
IT Inovace Podpora podnikání

V rekordně krátké době připravená aplikace pro „ošetřovné“ OSVČ, hackathon Hack the Crisis, v němž firmy vyvíjí nová technologická řešení, nebo chatbot, který pro odpovědi na nejčastější otázky jen za prvních 16 dnů využilo téměř 76 tisíc podnikatelů a živnostníků. Také platforma CoVpoint pro propojování nabídek a poptávek, videokonference a další formy on-line komunikace, kdy je do MS Teams v resortu MPO zapojeno přes 1 400 uživatelů, či digitální karta s informacemi o pandemii koronaviru, kterou má nainstalovanou už víc než 1,2 milionů občanů. Konkrétní příklady toho, jak se zvládáním celosvětové situace s COVID 19 pomáhá digitalizace a využívání inovací. Moderní informační a komunikační technologie se do aktuálního dění v současné době zapojují rychleji než za běžného stavu stejně, jako lidé musí rychleji než dřív reagovat na měnící se svět.

Ošetřovné OSVČ

„V rekordně krátké době 5 dnů se podařilo připravit a spustit aplikaci pro „ošetřovné“ OSVČ,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček a dodává: Od 1. do 30. dubna jsme tak mohli přijmout žádosti o „ošetřovné“ OSVČ od 68 tisíc lidí. Z toho do začátku tohoto týdne 50 tisíc schválit a jen tři tisíce zamítnout. Nejčastěji proto, že žádost přišla víckrát, OSVČ neexistovala nebo šlo o pokus o podvod. Zbývajících 15 tisíc žádostí bylo třeba kvůli chybám vrátit na opravu či doplnění. Aplikace a související informace jsou k dispozici na www.mpo.cz/osetrovneosvc.“ Informační systém pro vyřizování dotace OSVČ, která je obdobou ošetřovného u zaměstnanců, je provázaný s dalšími aplikacemi Ministerstva průmyslu a obchodu. Je postavený na cloudových technologiích Azure a vyvinutý ve spolupráci se společnostmi Microsoft a Unicorn.

Hackathon Hack the Crisis

Jde o koncept, který spojuje stát, kraje, univerzity, firmy a asociace s cílem urychlit realizaci vybraných projektů reflektujících priority České republiky v boji proti koronaviru. Realizuje ho CzechInvest ve spolupráci s MPO a dalšími partnery.  S cílem hledat a podpořit konkrétní řešení pro aktuální potřeby. „Do hackathonu se lze přihlásit prostřednictvím formuláře na https://www.hackthecrisis.cz/. Určen je pro týmy či firmy, které mají nápad nebo prototyp, jak pomoci v boji proti koronaviru. O délce hackathonu rozhodnou účastníci a případná náročnost nových řešení. Projekty se hodnotí na základě několika kritérií, kterými je inovativnost, realizovatelnost a dopad,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko a dodává: „Cenou je mimo jiné to, že se navrhovaná řešení začnou reálně využívat. Vybraným projektům bude zajištěno financování z programu Czech Rise Up. A v rámci hackathonu se rovněž rozdělí finanční dar 10 milionů korun, který ČR dostala na pomoc v boji s koronavirem od společnosti Hyundai.“  

Chatbot

Lidé při zjišťování potřebných informací také často využívají chatbota. Z webu www.mpo.cz a www.businessinfo.cz automatizovaně radí podnikatelům a živnostníkům s tím, jaká jsou aktuální omezení provozu, které obchody musí být zavřené aj. Od 16. do 31. března webového asistenta využilo téměř 76 tisíc lidí, ve špičce se jednalo o 1 600 uživatelů za hodinu, což znamenalo jednoho uživatele každé dvě vteřiny. „Lidí se prostřednictvím chatbota nejčastěji zajímali o to, jak jim pomůže stát (47 %), hledali odpovědi na konkrétní otázky (33 %), zjišťovali informace o ochranných pomůckách pro zaměstnance (12 %) či se chytrého navigátora ptali na krizová usnesení vlády (5 %),“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Právě v gesci agentury CzechTrade je podnikatelský portál Businessinfo.cz, na kterém byl chatbot vůbec poprvé spuštěn. Ti, kteří chatbota využili, si dosud v průměru přečetli 24 odpovědí. Nejčastěji je zajímaly drobné podnikatelské úlevy (48 %), příspěvek na mzdy zaměstnanců (34 %) a program COVID II (18 %). Podnikatelé, které zajímal program Antivirus, nejvíc vyhledávali informace o kompenzacích při nuceném uzavření podniku (55 %) a o podpoře při omezení poptávky na trhu (33 %). Chtěli také vědět víc o pomoci při nedostatku vstupů pro výrobu (5 %) a karanténě (4 %).

CoVpoint a Spojujeme Česko

Informační portál CoVpoint propojuje nabídku a poptávku nejen z oblasti osobních ochranných pomůcek. „Spustili jsme službu, po které v této době vznikla logická poptávka. Původně mělo jít hlavně o platformu, kde firmy můžou nabízet státu i dalším zboží a kapacity, zejména ochranné pomůcky, za týden se však „Spojujeme Česko“ rozrostlo i o jiné zajímavé projekty, kde firmy nabízejí například logistiku, IT služby, psychologickou pomoc nebo průmyslovou výrobu a zejména zajímavé technologické projekty, kde podporujeme jejich transfer,“ říká ředitel odboru komunikace MPO Robin Čumpelík. Portál spravuje MPO, spolupracují na něm agentury CzechInvest a CzechTrade. Dosud ho využily stovky subjektů, v současné době obsahuje na 1 900 nabídek a poptávek. Díky kontaktům CzechInvestu například firma Acam Solution společně s dalšími partnery pomohla zautomatizovat výrobu společnosti Sigma, Sigmu navíc CzechInvest propojil s výzkumným týmem na Českém institutu informatiky a robotiky pražského ČVUT. Pomyslnou nadstavbou portálu je pak platforma Spojujeme Česko.

Microsoft Teams

Jde o platformu pro on-line komunikaci s možností chatu, sdílení a spolupráce na dokumentech v Office 365 v reálném čase, audio hovorů či videokonferencí. Původní stovka aktivních uživatelů datovaná k 15. březnu vzrostla na 890 uživatelů k 31. březnu. Denně platformu pro komunikaci s pracovníky MPO využívá téměř 600 externistů. V rámci ní rovněž vznikl a průběžně se aktualizuje centrální COVID manuál, který obsahuje odpovědi na otázky podnikatelů a živnostníků.

Digitální/interaktivní karta

Jde o průběžně aktualizovanou kartu pro mobilní telefony, kterou si může stáhnout úplně každý. Jedná se o chytré využití funkcionalit smart zařízení. Kartu lze přirovnat k tiskovině - letáku, který je digitální a změny se v něm znázorňují formou notifikací. V kartě se průběžně aktualizují klíčové informace, které s pandemií koronaviru v ČR souvisí - počet testovaných, nemocných, uzdravených či denní nárůst. Aktuálně ji využívá víc než 1,2 milionů lidí. Od spuštění nouzového stavu se z ní občanům odeslalo 47 863 263 informací. Pilotní projekt, který ukazuje praktické uplatnění digitálního nástroje v systémové komunikaci s občany, se nyní vyhodnocuje.

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

29. říjen 2020
Podpora podnikání

Vláda schválila rozšíření programu COVID nájemné i pro další obory

Pokračování programu COVID nájemné se rozšířilo o další odvětví. Žádat o dotaci na komerční nájem budou moci i prodejci nábytku, koberců, sázkové kanceláře nebo někteří prodejci v tržnicích. Návrh na ...

Přečíst celý článek
27. říjen 2020
Podpora podnikání

U prodloužení programu Antivirus B vláda nezohlednila problémy s jeho aplikací v praxi

Hospodářská komora oceňuje, že se vláda rozhodla do konce letošního roku prodloužit program Antivirus B, prostřednictvím kterého je zaměstnavatelům poskytován příspěvek ve výši 60 % z vyplacené náhrad...

Přečíst celý článek
27. říjen 2020
Podpora podnikání

Pokud stát chce povinné testování zaměstnanců, měl by se na něm finančně podílet, připomíná Hospodářská komora

Kdyby měly firmy zákonnou povinnost testovat své zaměstnance na koronavirus, přinese to vysoké náklady pro současnou krizí zasažené podnikatele. Stát by tak měl spolu s případným povinným testování př...

Přečíst celý článek
Zpracováváme soubory cookies. Pomáhají nám ke správnému fungování webové stránky, k poskytování funkcí sociálních sítí, personalizaci obsahu a inzerce a k analýzám její návštěvnosti. Používáním webu souhlasíte s jejich užitím.